Vi har i tidigare inlägg beskrivit hur framtidens intelligenta handel kräver genuin insikt om konsumenterna. Dessa insikter behöver ta sin utgångspunkt i deras behov och önskemål och tillgodoses oavsett var, när och hur dina de möter dig som företag. Konsumenterna förväntar sig en sömlös, konsekvent upplevelse i alla kanaler som samtidigt är relevant och anpassad efter deras historiska agerande. Dilemmat är att den data, och framförallt analysen av datan, som beskriver detta beteende är en av de största utmaningarna många företag måste hantera idag.
Att hantera och lyckas skapa värdefull nytta av den information man har tillgång till är inte självklart. Om vi blickar några år tillbaka i tiden samlade företag data från delar av deras dagliga transaktioner och lagrade dem i en databas. Detta hjälpte dem att hålla koll på verksamheten och försäljningen samt underlättade för att skapa mer träffsäkra prognoser.
Idag har både antalet källor och mängden data som kan samlas ökat explosionsartat. Big data är den term som används för att beskriva den exponentiellt ökande mängd data som finns tillgänglig, såväl strukturerad som ostrukturerad. Det finns ingen riktigt bra eller etablerad svensk översättning av termen. ”Stora datamängder” räcker inte då den engelska definitionen vanligtvis också beskriver utvecklingen av förmågan att föra över, lagra och analysera denna information. Det handlar alltså inte bara om volym av data utan också den teknik, de verktyg och de processer som en organisation behöver ha för att hantera stora lagringsutrymmen, stora mängder data och analysen av detta.
Ursprungligen är det engelska begreppet en lekfull tillämpning av termen Big Oil som kollektivt beskrev världens 5-6 största offentligt ägda olje- och naturgasföretag. Anspelningen syftar på att data är en lika värdefull råvara som olja, men ”big” syftar givetvis också på mängden data som skapats i takt med Internets utveckling.
Data skapas idag i fler varianter och från fler källor än någonsin tidigare. Den kommer från sensorer, e-mail, textströmmar, sociala medier, bloggar, videor, digitala bilder, click-stream-information från interaktion på webbplatser, transaktionsdata – listan kan göras hur lång som helst.
Med så mycket tillgänglig data borde väl företag rimligtvis kunna fatta extremt bra beslut? Teoretiskt sett är det givetvis så. Men data är i sin råvaruform som en naturresurs, endast värdefull om du lyckas förädla den. Förmågan att lagra, hantera och analysera stora mängder olikartad information i rätt hastighet, vid rätt tidpunkt ger oändliga möjligheter. Rätt använt kan företag med hjälp av detta optimera sin verksamhet, fatta snabbare och mer intelligenta beslut, driva innovation, fördjupa kundrelationerna och stärka lojaliteten.
I nästa artikel dyker vi djupare kring analysen och de dimensioner du behöver förstå för att kunna vaska fram guldet bland all din data.
Missa inte ”Hur Big Data blir smart data, del 2: analysen och de fyra dimensionerna”.