Forskare räknar med att 98% av all världens information idag är digital. Mängden data tillsammans med den rika flora av ostrukturerade källor som existerar innebär att det är svårt att bearbeta detta med traditionella databaser eller mjukvaruteknologi. I en tidigare artikel förklarade vi innebörden och betydelsen av big data, nu dyker vi djupare kring analysen och beskriver de dimensioner du behöver förstå för att kunna vaska fram guldet bland all din data.
Den allra största utmaningen är dock inte bara volymen data utan förmågan att analysera den data som existerar med rätt metoder. Analyser som lyckas omvandla informationen till något som tillför nytta och värde för dig och för dina konsumenter i mötet med dig. För att åstadkomma det måste datan kombineras med konsumentkunskap och kvalitativa insikter och du måste kunna placera analysen av datan i rätt kontext, se orsakssamband och förstå konsumentens motivation bakom sitt agerande för att göra den användbar. Annars finns risken att du ställer fel frågor och får felaktiga bekräftelser. Du behöver kort och gott klara av att omvandla Big data till ”smart” data för att göra den användbar, skapa bättre kundupplevelser och få ökad konkurrenskraft.
För att kunna skapa de rätta insikterna måste man börja med att bryta ner och förstå data enligt fyra dimensioner, som kallas för de fyra V:na av Big data: Volume, Velocity, Variety och Veracity.
Du har nu fått en genomgång av Big datas fyra dimensioner som du måste bemästra och förstå för att inte halka ohjälpligt efter. Lägg till detta det vi berörde initialt i denna artikel och som vi kan kalla för det femte V:et – Värde. Att ha tillgång till big data är bortkastat om du inte genom kompetent analys i rätt kontext kombinerat med kvalitativa insikter lyckas omvandla datan till värde.
Vi på Spinit hjälper dig att finna lösningar som genererar genuint värde och affärsnytta för dig, din verksamhet och dina konsumenter. Kontakta oss idag!