Menu icon

Bumpiness, bollhav och om att våga vara annorlunda

Den 9 oktober åkte vårt Design-team till konferensen Nordic Design.

Den 9 oktober åkte vårt Design-team till Stockholm för konferensen Nordic Design och har nu haft några veckor på sig att smälta allt de lärde sig där. Konferensen bestod av tio föreläsningar fördelade över en heldag, alla med olika fokus men där design var en gemensam nämnare. Utöver dessa fanns en hel uppsjö av aktiviteter att besöka i pauserna, t.ex. fluff- och glitterrum, bollhav, SEGA Rally, mjukglass- och popcornmaskiner, Legobyggarhörna, bastu med mera.

En sak som teamet tog med sig hem är nya kunskaper i hur man kan jobba agilt med designsprintar och hur ett upplägg för sådana sprintar skulle kunna se ut. Budskapet från talaren var att varje sprint måste ha ett mål och en plan för hur det målet ska nås. Sprintarna måste planeras ordentligt på dagsnivå för att få ut så mycket som möjligt av varje sprint.

Vårt gäng på plats lärde sig också att det är viktigt att stå ut och våga vara annorlunda i sina designer och att vara mer personlig. En egen signatur på till exempel en webbsida kan vara något som gör att ett företag står ut, något som de vill försöka ta med sig till Spinits kunder. ”Bumpiness är ett ord som fastnat hos alla i design-teamet och används för detaljer vars syfte är att få användaren att stanna upp med hjälp av ojämnheter. Ojämnheter i en font eller i en bild kan till exempel få användaren att stanna upp innan de går vidare, vilket kan vara önskvärt på dagens webb, där det mesta sker i raketfart.

Att bra design leder till bättre förståelse var också något som teamet tog med sig från konferensen. Design ska skapa harmoni och skapa samma känsla för alla. Något av det viktigaste från Nordic Design som teamet tog med sig var att fokusera på inkluderande design, som handlar om att ingen ska lämnas utanför. Alla användare ska ha samma förutsättningar som skapar samma upplevelse, oavsett fysiska nedsättningar eller kulturella olikheter, osv. Att tänka ”vi” istället för ”jag” och blanda in användarna tidigt i designfasen gör det lättare att uppfylla användarnas behov på bästa sätt.

Ett återkommande tema i flera av föreläsningarna var vikten av att skapa en design som är transparent mot användare, att det är viktigt att vara ärlig på nätet då det leder till att kunder får bättre tillit till företaget. Ett antal skräckexempel på hur stora företag använder data blev något som hängde kvar i våra utsända när de återvände till Göteborg.

Vi tackar Nordic Design för en rolig och lärorik dag.

Fler av våra nyheter